zondag 26 augustus 2012

De tuin van Moeke is af.

De laatste quiltsteekjes.










De quilt met de hexablommen is af. Wat is dat een heerlijk gevoel. Als de laatste quiltsteekjes zijn gemaakt dan is het altijd nog veel werk om hem aan de muur te kunnen hangen. Maar het is weer gelukt.
De afwerkbies aannaaien
De afwerkbies heb ik van dezelfde stof gemaakt als de achterkant. Meestal maak ik een bies van de restant stofjes van de top, maar die waren allemaal op. En de achterkant paste deze keer perfect bij de voorkant, dus daarom deze oplossing.

De stroken voor de tunnels.
Ook voor de tunnels heb ik dezelfde stof gebruikt. Ik maak aan elke quilt een tunnel aan de bovenkant maar ook aan de onderkant. Ik vind dat de quilt dan beter hangt. De hoekjes zorgen ervoor dat de ophanglat mooi blijft zitten en zorgt er ook voor dat de quilt plat tegen de muur blijft hangen.
Handig hulpmiddeltje.
'n Hele klus, dat aanzetten van de afwerkbies.














In plaats van spelden maak ik gebruik van haarklipjes.  Een handig hulpmiddeltje als de spelden het niet aankunnen. Tegelijk met het aanzetten van de bies zet ik de stroken voor de tunnels vast. En in elke hoek een hoekje om de lat in te sluiten.
Zo zit de ophanglat mooi ingesloten
En als alles dan klaar is, volgt het bedenken van een naam voor de quilt. Elke quilt die ik maak krijgt van mij een naam en ik maak een label met de belangrijkste gegevens. Voor deze quilt, waar ik lang aan gewerkt hebt, ontstond de naam tijdens het werken. Het patroon van de hexagonnen heet volgens mij iets met grootmoeders garden. De stofjes voor de hexagonnen zijn ooit, lang geleden, door mijn moeder aangeschaft. Ik noemde mijn moeder altijd "Moeke". En nu ik oma ben zou zij nu over-grootmoeder zijn. Al deze elementen wilde ik in deze quilt samen vatten. En daarom noem ik hem: "De tuin van over-grootmoeder Moeke".
Elke quilt verdient een label
En zo is hij dan geworden. Een quilt waar ik lang aan gewerkt heb. Maar dat is niet zo erg. Alles met de hand gemaakt. Behalve de afwerkbies aanzetten, dat doe ik altijd machinaal.
De quilt heeft nog niet zijn definitieve plaats maar voor de foto even in de gang.

En dit is hij dan in vol ornaat.
Met veel plezier en met mooie herinneringen aan mijn moeder heb ik deze quilt gemaakt.

Groet van Quilt Quebbel Maria

Geen opmerkingen: