zondag 18 augustus 2013

(Goede) Voorbereiding hoort er nu eenmaal bij.

Een quilt zonder veel uren voor de voorbereiding heb ik nog niet vaak meegemaakt. En nu heb ik vandaag maar eens wat hulp gezocht voor het maken van malletjes die meerdere malen te gebruiken moeten zijn. Op het web en in de diverse quilt-wandelgangen heb ik zo het een en ander opgedaan.
alle spullen bij elkaar.
Alles ligt klaar om aan de slag te gaan.
Ik heb een variatie op de Bear's Paw gemaakt, we zullen maar zeggen een "Quebbel-beren-poot".
een nieuw handig hulpmiddel.
De diverse patroononderdelen op millimeter-papier uittekenen en lamineren.
met deze dingen op tafel denk ik niet aan quilten!!
Alle onderdelen uitknippen en de achterkant een klein beetje opruwen met fijn schuurpapier. Het malletje schuift dan niet zo snel op de stof weg.
nog een handig hulpje
Op de hoeken van het malletje druk ik met het kleinste maatje van de gaatjes-tang een rondje uit. Zo kan ik heel makkelijk de hoeken aangeven. Ik weet nog dat ik bij mijn eerste lessen dit heb gedaan met een hete stopnaald op een kurk. Deze nieuwe methode is veel makkelijker.
Met de schijf op een anti-slip matje
 blijft hij op zijn plaats.
En omgedraaid bezorgd de schuupapier-zijde
 geen krassen op de tafel.
Het tekenen van alle onderdelen op de stof is nu een fluitje van een (euro)-cent. Met de stof op de multi-functionele draaischijf (zelfgemaakt) is het tekenen van de 45 onderdelen voor één beren-poot een leuk klusje.
De tekeningen vliegen op de stof.
Met groot gemak teken ik nu alle belangrijke details op de stof.
Grote schaar of kleine lapjes!!??
Met een stapel getekende lapjes op schoot is het uitknippen van alle onderdelen toch wel een hele klus. Voor víér beren-poten is dat dus 180 patch-deeltjes.
(bijna) alle onderdelen voor één poot bij elkaar.
Nu zie ik dat het contrast van kleuren te groot (of te klein) is tussen de verschillende stukjes. Misschien een andere combinatie gaan maken.
Gek toch, dat je door een camera anders kijkt dan rechtstreeks op de tafel.

Nog vele blokken te gaan, maar met de nieuwe hulpmiddeltjes, lamineer-apparaat en gaatjes-tang, is het weer leuk om voorbereidingen te treffen voor een nieuw project. Niet dat er geen UFO's liggen hoor, maar dit is een project met een limiet!!!! Verder verklap ik niets.

Groet van Quilt Quebbel, Maria.

1 opmerking:

Yvonne zei

Ja, wat is die voorbereiding toch altijd bewerkelijk. Ik vind jouw manier wel heel handig hoor met die gaatjes. Ik gebruik altijd paternoplaat. Ga dat toch ook eens proberen! Ben benieuwd naar je eerste blok, Bear Paw is altijd een mooi patroon.