donderdag 19 maart 2015

Workshop Stofverven met de LappenLadies

Gisteren was het LappenLaddies-Bee bij Liesbeth.
En we hebben er een feestje van gemaakt! Niet alleen de verjaardag van Liesbeth vieren maar ook een heel gezellige stof-verf-workshop van Jobina de Boer (klik voor haar website). In de grote werk-keuken bij Liesbeth was het al snel stil omdat iedereen druk in de weer was met verf, stofjes, ml, druppels, plastic zakjes en sluitertjes. Die aandacht was ook wel nodig, Want voor je het weet ben je vergeten om op de lijst af te vinken welke kleur je al had gemaakt!!??
Deel één van de workshop was het verven van 18 heldere regenboogkleuren op lapjes van 25x50 cm.
Na een heerlijke lunch kwam deel twéé. En dat werden 18 donkere regenboogkleuren.
We waren al snel in het ritme.

  1. bakje
  2. zakje
  3. soda
  4. husselen
  5. lapje
  6. goed kneden
  7. dicht maken
  8. afvinken

Door alle drukke werkzaamheden ben ik gisteren vergeten om foto's te maken. Maar met de resten verf en nieuwe stof en soda-ash ben ik vanmorgen aan de slag gegaan en foto's gemaakt.
36 witte lapjes van 25 bij 50 cm.
 Eerst de grote lap in stukjes gescheurd van 25 x 50 centimeter en alles klaarzetten.


Toch wel handig, die gespaarde kwarkbakjes met deksel.


Het lijkt wel een geheimzinnige operatie!!??
Met de aantekeningen erbij moet het gaan lukken. De restanten verf heb ik in plastic emmertjes gedaan en de aangemaakte soda ash in een schone wasmiddel-fles.
Omdat ik geen duidelijke maatbeker met kleine ml-verdeling erop maak ik gebruik van een borrelglaasje met 25 ml maatverdeling erop.
Plastic zakje in een bakje en daar gaan we.......................
Het tafelkleed is nu nog helder wit!!??
Als de verf en de soda-oplossing in het plastic zakje zit dan hussel ik dit even doorelkaar en dan gaat het stofje erin. Op de workshop heb ik heldere en donkere kleuren gemaakt. Met meer soda-oplossing hoop ik bij deze serie pastel-tinten te krijgen.
Emmer met 36 zakjes geverfde stof.
De zakjes moeten minstens 24 uur op een warme plek (op of bij de verwarming dus) intrekken en daarna kan het uitspoelen beginnen.
Nee, geen nieuwe jam-soorten!!??
Vanmorgen was ik begonnen met plastic diepvrieszakjes. Maar nadat het zevende zakje lek raakte, én ik geen andere sterkere zakjes in huis heb, zijn mijn lapjes in oude glazen potjes terecht gekomen. Of dit wat gaat worden? Ik wacht maar af.
Nog even een dagje of twee laten stoven.
Alles heb ik goed ingepakt bij de verwarming neergezet. Het uitspoelen zal zondag pas gaan gebeuren of volgende week. Ik doe het denk ik in verschillende gedeelten.
De grootste klus is het uitspoelen.
Eén lap  ben ik al aan het uitspoelen. Op het einde van de workshop ging een strook stof in gedeelte in een afgeknipte pet-fles en steeds tussendoor een restantje verf en een beetje soda-oplossing. Stof een beetje aanduwen en weer een ander kleurtje erbovenop. Ik ben nieuwsgierig genoeg om dat even te bekijken. Dus deze lap hangt al te drogen en komt met de andere lapjes wel weer op dit blog te voorschijn.

En nu gaan bedenken wat ik met al die lapjes ga maken. Ik pak een kop thee en wat quiltboeken om inspiratie op te gaan doen!

Groet van Quilt Quebbel,Maria.

5 opmerkingen:

miekequilt zei

O wat leuk. Ik ben benieuwd naar de lapjes als ze uitgespoeld zijn. Veel succes ermee!!

Anny zei

Oh, wat gaat dat leuk worden! Maar al dat wateren al dat werk! Ik heb het jarenlang gedaan maar nu hoeft het niet meer. Vooral door al dat geklieder. Ik heb bewondering voor je werklust.

Chris zei

Tjonge, dat is toch wel een hele operatie! Dat wordt zeker spannend als je het resultaat gaat bekijken. Zo'n workshop lijkt me best leuk om dat eens te doen. Zo leer je weer nieuwe dingen.

Ageeth Dorsman zei

Wat een spannend proces, dit verven van je lapjes (maar wel een geklieder, denk ik zo, vanwege die lekkende zakjes ;)). Ik ben wel heel benieuwd hoe ze er na het spoelen uit gaan zien en ook heel nieuwsgierig naar wat je ervan gaat maken.
Groetjes van Ageeth

katrien zei

Mooie quilts vind ik op je blog terug.Kom zeker nog eens terug.